9  V 2010 “Amoebe”. (Tegen de zuidmuur van de grote schuur achter de steenfabriek).                 

  

Beschrijving  “Amoebe”


De titel van mijn beeldgedicht Buggenum 2010 insitu  is : amoebe met als ondertitel "Alles hangt af van wat geweest is". 

Drie  grote plakken klei worden plein air tegen de Zuidmuur van de schuur van de Buggenumse steenfabriek geplet en als drieluik gecomponeerd. Materiaal: Maasklei en ijs.              

Werking: Het water van het smeltend ijs zal in de klei sporen  trekken, een tekening maken en zo zich zelf langs organische weg verbeelden.

De compositie is die van een drieluik.

Inspelend op deze mentale ( fabriek) en fysiek  (de Maas) geladen omgeving wordt door de energieke werking van de zon als het ware een manifest geschreven over evolutie; er ontstaat een kleitableau als een tafel vol archaïsche maar subtiele tekens. Ook te vergelijken met een huid vol littekens van wild vlees. Een textuur met “powerlook”.

De tekens verschijnen. Groeien en verweren. Ze ademen.

De plaats, het materiaal en de toevallige groei van dit eenmalig  werk op zondag 9 mei is zo letterlijk mogelijk vanzelfsprekend. Het is logisch en natuurlijk op deze plek. Het is betrapt aanwezig.

Het is hier en nu te zien. De aandachtige beschouwer wordt verleid  het verloop van water te proeven, aarde te ruiken, het samenvallen van vitale chaos en mystieke orde mee te maken, naar de evolutie te luisteren.

Zo waarachtig als monumentale vergankelijkheid en poëtisch duurzaamheid staan voor evolutie.

Wat ik vurig hoop is dat het werk zich als gedicht vertoont zodat het hier en nu zo volledig mogelijk iets van overal en altijd wordt. 

Volledig.

Jan C M Peeters

Tramweg 7 6095 AC Baexem

0475-451981

jcmp@hetnet.nl

www.jancmpeeters.nl

beeldgedichten in situ



Impressies van installaties

(in-situ en als beeldgedichten) voor OpenPoortenDag Buggenum

van Jan C M Peeters (Baexem) vanaf 2003 tot 2010:


Vanaf zomer 2002: Ondersteuning bij inhoudelijke realisatie (concept formuleren, kunstenaars aandragen) van

OpenPoortenDag Buggenum.



18 V 2003 “Vlieg” ( Holstraat 44)  en een viertal installaties in de kerk waarbij het afgebeelde werk met de varkenspest te maken heeft en bij het doopvont opgesteld stond.





















16 V 2004 “Bed van Oma”. (Holstraat 44). Met dit werk werd Peeters eervol vertegenwoordigd in een overzichtstentoonstelling ( 2005) van Midden Limburgse beeldende kunst.( Museum Roermond).




















22 V 2005 diverse objecten o.a. “Vrolijk wappert de was” en “Zo bleek uit het donker” ( afgebeeld).( Holstraat 44: karpoort en tuin).





















21 V 2006 beeldgedicht “Leudal” vooruitlopend op de fusie van de vier gemeenten: Haelen, Heythuysen, Hunsel, Roggel/Neer. (Schuur Steenfabriek).





















13 V 2007 “Karrenpoort”  ( Holstraat 44). Met o.a. het beeldgedicht “Soms valt een steen in het water”.



















18 V 2008 Reis Italië ( BOLOGNANO; beeldentuin) met een kist vol  kanaalzand uit de voormalige tuin van Fluxus kunstenaar Joseph Beuys te Nederweert (Schoor).

Titel: “Versare Nederweert Bolognano vise versa”.

Zie  www.jancmpeeters.nl   klik Installaties/Versare.



















17 V 2009  Vijf beeldgedichten in en bij een leegstaande boerderij (steenfabriek): titel ZICHTBARE GEDACHTEN met de volgende werken:

“Lezen als versteend ritueel van het grazen”

“Putbeeld”

“Golf in de Wolken”,

“Zeus was hier” ( gedeeltelijk afgebeeld).

“Het varken ligt achter” (afgebeeld).












































"Breujplek"



Jan CM Peeters

Tramweg 7, 6095 AC Baexem

0475 - 451981

jcmp@hetnet.nl

www.jancmpeeters.nl

2011 “Breujplek” een in situ installatie op grond van af en toeval



"AMOEBE" Open Poorten Buggenum 2010 betrof drie grote kleitableaus die plein air tegen de zuidmuur van de schuur van de Buggenumse steenfabriek opgesteld stonden. Ze werden als drieluik gecomponeerd. Midden ervoor staat een kleitafel met een ijsbol erop. Materiaal: (Maas)klei en ijs.

Werking: Het water van het smeltend ijs zal in de klei sporen trekken, een tekening maken en zo zich zelf langs organische weg verbeelden.

De compositie was die van een drieluik, een altaarstuk dus.

























Wat toen tijdens het werk  opviel was dat zich tussen het wegdek en de lange muur een heel echte natuurlijke planten creatie bevond. Alle andere tuinen hebben te maken met aanleg, met "redelijk natuurbedwang" met cultuur dus. U ziet de groenstrook op het middenplaatje, links en rechts van het "altaar", de vertederendste tuin van Buggenum! 


Dit heeft mij wellicht op het idee gebracht om in 2011 een harmonie te creëren parallel aan deze natuurlijk, organisch ontstane en aan de "God van het toeval" gewijde groenstrook. 

Dat betekent dat een verborgen opslagplaats van zomaar gestapelde stenen, prikkeldraad opgerold en weggelegd zoals men nu eenmaal prikkeldraad gewoonlijk oprolt en bewaart, opgenomen wordt in de Open Poorten route. Houtblokken, natuurstenen dorpels en andere bouwmaterialen en allerhande voorraad-afval ligt aan het oog onttrokken tegenover de schuur waar ik vorige jaren werkte voor Open Poorten. Die plek maakt het spontane ritueel van opzijzetten, stapelen, kortom van "niet weggooien" zichtbaar en wordt gemarkeerd door natuurlijke plantengroei en vanzelf gelopen paden. Een onbewuste schijnbaar doelloze structuur die alles met zowel duurzaamheid als met vergankelijkheid, monumentale vergankelijkheid dus,  te maken heeft. 

Ik wil (voor mezelf) mijn vorig werk ( AMOEBE 2010) aan halen door een reusachtig ei van ongebakken Maasklei bloot te stellen aan weer en wind. Een ei omdat dat de plek benadrukt als een soort broedplek. Deze afval en toevalsplek, achter een muur en ijzeren poort is aan het oog onttrokken en dat maakt nieuwsgierig. Niet alleen de spullen zijn interessant, maar ook dat het hier gaat over opruimen en niet opruimen!


Kortom, "mijn poort" wordt een tentoonstelling van een gevonden plek, een ready made. En verder leg ik uit eigen hoofd en werkplaats een ei. Ik zet ook een kermisgebedsmolentje bij en sinds vandaag 27 II 2011, ben ik bijvoorbeeld van plan de Libische duivel, schuldig aan veel uitgetrokken nagels, te ruimen.